Har du problem med ditt Hjältevadhus?

Ett problem är början på en lösning!

Problem som rör värmesystemet

Huset är utrustat med ett energibesparande vattenburet värmesystem med Nibes frånluftsvärmepump, som är skräddarsydd för att klara de nya hårda energikraven. Huset och värmepumpen bildar tillsammans en energieffektiv lösning för både miljö och plånbok. 

Varför är det kallt i huset?

Så här kontrollerar du golvvärmen.

  1. Lyft upp de två grå ringarna under röda ratten, ca 1-2 mm, tills man känner att det knäpper till.
  2. Vrid den röda ratten till vänster, tills det tar stopp. (använd ej våld)
  3. Upprepa samma procedur på samtliga slingor. Tryck sedan ner de grå ringarna. (bry dig ej om siffrorna som står på övre gråa ringen)
  4. Så här ser det ut när slingan är stängd, dvs ingen vid markering på toppen av den blå mottagaren.

 

Det finns även en annan modell av den blå mottagaren. Då har den ett ”titt-fönster” där det indikeras med en vit markering att slingan är öppen.

Varför fungerar inte golvvärmen i badrummet?

Vid kaklat badrum/wc är dess golvvärmeslinga avstängd från fabriken för att sättbruket ej får härda för snabbt. Slingan skall vara stängd 28-30 dagar efter att det är kaklat färdigt, därefter skall man öppna slingan genom att följa instruktionen enligt punkt 1 & 2 ovan.

 

Kontrollera termostaterna

En annan förklaring till att det är kallt i huset kan vara att de trådlösa termostaterna har tappat kontakterna med värmepannan. Så här gör du för att kontrollera.
Kontrollera att termostaten sitter i rätt rum.

  1. Det sitter en liten skruv på undersidan. Lossa skruven och haka av termostaten.
  2. På baksidan ska den vara märkt med vilket rum den ska sitta i.
  3. Om den sitter i rätt rum, vrid vredet åt höger. Då skall den blå ringen lysa samt en röd lampa ska börja lysa nere i högra hörnet. Då vet man att den fungerar.
  4. Om den inte fungerar, behöver man byta batteriet som sitter i.

Allmänt underhåll inför kommande höst-/vintersäsong.

Lufta värmepannan
Under sommarsäsongen används inte golvvärmen, och då står vattnet i golvslingorna still. Då kan det bildas luftfickor, och här är en film som beskriver hur man löser det. Detta bör göras efter sommaren.

 


Har du problem med din NIBE-panna? Tips från NIBE.

NIBE har producerat ett antal filmer om skötsel och råd.

 

Kundservice

Vi vill ge dig den bästa husupplevelsen, och strävar efter den allra bästa servicen. För att komma i kontakt med oss, använd det här formuläret! Välkommen att höra av dig.

  • Dra filer hit eller
    Accepterade filtyper: jpg, png, pdf, gif, jpeg.

Har du läst drift- och skötselpärmen?

  • Många vanliga problem avhjälps med informationen i drift- och skötselpärmen som du fick när du flyttade in i ditt hus. Du har fått informationen antingen som en tryckt pärm eller på ett USB-minne.

Vi återkommer till dig när du fyllt i formuläret!

  • Du som fyller i formuläret kan förvänta dig svar från en medarbetare på Kundcenter inom tre arbetsdagar om hur vi går vidare med ditt ärende. Vår personal kommer att återkomma till dig måndag-torsdag mellan kl. 07.30-16.30, och fredag mellan kl. 07.30-15.15.

Bra att veta!

  • Samla gärna eventuellt uppkomna frågor efter slutbesiktning till ett rapporttillfälle. Allt för att göra det enkelt för er som kund inför vårt besök.
  • Efter inredd ovanplan måste nyinstallerad ventilation och värme injusteras av behörig personal.