Den här webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa användarupplevelsen som är möjlig. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen som du tycker är mest intressanta och användbara. Du kan justera alla dina cookie-inställningar genom att navigera i flikarna på vänster sida.
Vanliga frågor
Vi förstår om det finns mycket frågor och funderingar inför, under och efter ett husköp. Här har vi samlat de vanligaste frågorna som våra kunder ställer. Om du inte hittar svaret på din fråga får du gärna kontakta kundservice eller våra lokala säljare.
Före byggnation - att bygga ett Hjältevadshus
Vad innebär ”inflyttningsklart på 6 månader”?
När bygglovet har vunnit laga kraft och finansieringen är godkänd bokar vi en vecka för leverans. Inflyttning sker inom sex månader från komplett avrop.
Läs mer om Hjältevadshus korta leveranstid
För mer information – kontakta din lokala säljare
OBS: Vår leveranstid kan variera över tid. Beställer du hus idag kan vi hålla leveranstiden ovan.
Hjälpte den här informationen dig?
Har ni totalentreprenad?
Vi använder i första hand delad entreprenad, men erbjuder även totalentreprenad i vissa regioner.
Läs mer om våra entreprenadformer här >
Hjälpte den här informationen dig?
Har ni tomter?
Ja, vi har tomter. Vi har egna tomter, samt tomter vi har tillgång till via olika samarbeten.
Hitta våra tillgängliga tomter här >
Anmäl dig till vår tomtbevakning så kontaktar vi dig när vi hittar en intressant tomt.
Anmäl dig till tomtbevakning här >
För ytterligare information om tomter i ditt närområde, kontakta ditt närmaste säljkontor.
Hjälpte den här informationen dig?
Vad har huset för nockhöjd, bygghöjd, byggarea, boarea m.m.?
*Vid tillvalet Nivåanpassning sänks höjden. Prata med din säljare för mer information om detta.
Hjälpte den här informationen dig?
Takhöjd och ryggåstak?
Alla våra hus har en härlig takhöjd på 250 cm på nedervåningen. På övervåningen på 2-planshusen är det alltid ryggåstak tack vare vår unika nockbalk.
Hjälpte den här informationen dig?
Hjälper ni till med bygglov?
Vi på Hjältevadshus hjälper till att ta fram alla nödvändiga handlingar och skisser till er bygglovsansökan som är direkt kopplade till våra hus. Kontakta gärna en av våra duktiga säljare om du har fler frågor och funderingar.
Hjälpte den här informationen dig?
Hur förhåller jag mig till kommunens krav? (Buller, brand osv)
Kontakta din lokala säljare som kan ta reda på vad det innebär för dig och vilka möjligheter som finns.
Hjälpte den här informationen dig?
Kan man ändra planlösning?
Ja, till viss del. Vi på Hjältevadshus erbjuder olika förslag på planlösningar. Det kan t.ex vara att lägga till eller ta bort ett sovrum, förlänga en vägg etc. Det finns begränsningar i vad som går att göra men i vår huskonfigurator (under interiör och övergripande) kan ni gå in och se vilka möjligheter det finns för just det hus ni är intresserade av. Ni kan även kontakta en av våra duktiga säljare för att få mer information om våra hus och tillval. Hjältevadshus levererar endast hus med oinredd övervåning.
Se olika alternativ i BYGG ONLINE>
Hjälpte den här informationen dig?
Vad består era innerväggar av?
Alla innerväggar och insidor av ytterväggar är byggda med träfiberskivor för att du ska kunna hänga upp din 55-tummare, hyllor eller en tung spegel där du själv vill. De träfiberskivor som vi använder till husets innerväggar är gjorda i storformat för att täcka hela väggytor, och med det slippa skarvar som kan ge upphov till sprickor.
Hjälpte den här informationen dig?
När får jag gå in i huset och påbörja egna arbeten?
Så snart den godkända slutbesiktningen av ditt hus är genomförd går det bra att påbörja egna jobb.
Hjälpte den här informationen dig?
Standard och tillval
Vilka tillval finns att göra till mitt hus?
Det enklaste sättet för dig som kund är att gå in i vår huskonfigurator för att se era valmöjligheter. Du kan även alltid kontakta er lokala säljare för mer information.
Hjälpte den här informationen dig?
Vad innebär ”Smart hem” från Hjältevadshus?
I ett Hjältevadshus så ingår Nexa Bridge X, det är en enhet som hjälper dig att få ett smart hem.
Släck hela huset från telefonen när du ska gå och lägga dig eller tänd automatiskt på morgonen när du går upp.
Allt detta styr du från en app i din mobil.
Gå gärna in på Nexa hemsida för mer info NEXA – ett smart och tryggt hem.
Hjälpte den här informationen dig?
Hur bygger jag mitt nätverk(och placerar Nexa-bryggan)?
Så här bygger du ditt nätverk med router och Nexa Bridge X:
Hjälpte den här informationen dig?
Vad innebär tillvalet ”Gör Lite Själv” (GLS)?
Gör lite själv-paketet är ett alternativ som vi erbjuder våra kunder som vill kunna göra en del av arbetet själv och i samband med detta får ett prisavdrag. Det som utgår helt vid detta val är tapetsering/målning samt golv och byggstädning. Utöver detta så levereras följande material löst för eget montage: listverk, fönsterbänkar, garderober och innerdörrar med karmar. Det finns även möjlighet att göra ytterligare bortval såsom kök och vitvaror.
Har du fler frågor så kontakta gärna någon av våra kunniga säljare!
Hjälpte den här informationen dig?
Vad innebär plus-kök?
Hjältevadshus har ett tillval som kallas plus-kök. Det innebär att du får ett exklusivare kök från Ballingslöv. Det som ingår är att lådorna har glassidor (på insidan), ugnen sätts i högskåp, och underskåp ersätts med lådor (antingen med två eller tre lådor.) Det finns fler tillval du kan göra i köket. Gå gärna in i vår Huskonfigurator för att se vilka val som du kan göra!
Hjälpte den här informationen dig?
Vad innebär plus-klädvård?
Hjältevadshus har ett tillval som kallas plus-klädvård. Det innebär att du får en klädvård som är utrustad med extra förvaring och en stabil bänkskiva med infälld vask. Sammantaget får du en personlig prägel på din klädvård. Gå gärna in i vår Huskonfigurator för att se vilka val som du kan göra!
Hjälpte den här informationen dig?
Vad har jag som kund för valmöjligheter när det kommer till målade/tapetserade väggar?
Det ingår tapeter från kollektionerna Borosan NW, ECO Decorama och Fiona Living NW samt arbetskostnad för att färdigställa dessa. Vill du istället ha målade väggar så är även det standard. Definierade kulörer vid målning är i intervallen S0500 – S4000-N och utförandet enligt målningskod AMA 56-03510.
Hjälpte den här informationen dig?
Efter byggnation - leva i ett Hjältevadshus
Vilket golv har jag i mitt hus?
Denna information är kundunik för varje hus och ni kan hitta informationen i er Drift-och underhållspärm alt. USB-stickan som medföljer ert hus.
Hjälpte den här informationen dig?
Mina fönster och/eller dörrar är svåra att öppna och stänga?
Trä är ett levande material som andas. Detta kan komma att innebära att dörrar och fönster kan behövas justeras då huset rör på sig, vilket är helt normalt. Instruktioner för hur du gör detta hittar du i er Drift-och underhållspärm alt. USB-stickan som medföljer ert hus.
Hjälpte den här informationen dig?
Vilka handlingar sparas och under hur lång tid?
Vi sparar kundunika handlingar som Hjältevadshus har gett ut under 10 år.
Hjälpte den här informationen dig?
Under vilken tid gäller den tecknade Villaförsäkringen och vad täcker den? Hur kommer jag i kontakt med Länsförsäkringar?
Villaförsäkringen börjar gälla på montagedag och gäller 1 år framåt. Till exempel, har ni montagedag den 5 april 2021 så gäller den till och med 4 april 2022.
Villaförsäkringen täcker inte allt, rådgör med ditt försäkringsbolag. Hjältevadshus tecknar försäkringen på Länsförsäkringar i Jönköping.
Vid frågor kontakta Länsförsäkringar i Jönköping-företag, telefon 036-199 000.
Hjälpte den här informationen dig?
Jag har frågor om specifika tillval och produkter i mitt hus, vart hittar jag information?
All kundunik information för ert hus kan ni hitta i er Drift- och underhållspärm alt. USB-stickan som medföljer ert hus. Hittar du inte informationen du söker, kontakta kundcenter via formuläret här.>
Hjälpte den här informationen dig?
Vad gäller för en tvåårsbesiktning?
Inom 24 månader efter slutbesiktningen kan en tvåårsbesiktning genomföras. Då fastställs om några fel uppstått på entreprenaden sedan inflyttningen. Besiktningen är frivillig men måste genomföras inom den tvååriga garantitiden. Det är på kundens initiativ som besiktning sker och kostnaden för besiktningen står kunden för.
Hjälpte den här informationen dig?
Hur gör jag en felanmälan/reklamation?
Ett problem är början på en lösning. Att bygga hus är ett hantverk, och varje hus är unikt. Ett hus består av tiotusentals delar och trä är ett organiskt material som kan röra på sig. Finns det saker i huset som inte motsvarar dina förväntningar finns vi här för att hjälpa dig.
Samla gärna ihop eventuellt uppkomna frågor i en felanmälan. Felanmälet gör du via serviceformuläret>
Hjälpte den här informationen dig?
Har du frågor om värmepumpen?
Support och frågor ang. värmepumpen hanteras av NIBE. Det är viktigt att du har modell och serienummer till hands.
Länk: NIBEs hemsida
Du kan även hitta svar på några av de vanliga frågorna på vår problemlösningssida.
- Varför är det kallt i huset?
- Varför fungerar inte golvvärmen i badrummet?
- Hur kontrollerar jag termostaterna?
- Allmänt underhåll med tips från NIBE.
Hjälpte den här informationen dig?
Har du frågor om dina vitvaror?
Support och frågor angående vitvaror hanteras av våra leverantörer Siemens eller Miele. Det är viktigt att du har modell och serienummer till hands.
Länk: Siemens kundsupport.
Länk: Miele kundsupport.
Hjälpte den här informationen dig?
Hur gör jag för att komma i gång med Nexa Bridge X?
Ert hus är utrustat med produkter från Nexa som styr utebelysningen vid huvudentré, groventré och uteplats med astrofunktion. Denna funktion är förprogrammerad i fabriken.
Hur ansluter man Nexa bridge?
- Du behöver en router och internetuppkoppling när du skall ansluta Nexa Bridge. Koppla in nätverkskabeln mellan din router och Nexa Bridge och anslut strömkabeln. Det kan ta upp till 5 minuter innan din Nexa Bridge X är aktiv.
- Du måste registrera/logga in via telefon eller surfplatta/dator som är ansluten till samma nätverk som din Nexa Bridge inom 30 minuter efter att du har anslutit din Bridge. Om Bridgen inte hittas automatiskt, skriv in den 6-siffriga koden (ID) som står på baksidan av Bridgen. Om du redan har ett konto sedan tidigare, välj login.
- Klar att använda!
Gå gärna in på Nexas hemsida för mer info.
Hjälpte den här informationen dig?
Hur förlänger jag min NIBE Garanti?
Din NIBE värmepump har tre års garanti från installationsdatum (om inget annat anges i avtal).
Om du köpt en Nibe värmepump har du som kund möjlighet att få en förlängd garantitid på din produkt. Du måste då registrera dig i det medföljande trygghetsförsäkringskortet som sitter innanför luckan på din värmepump. Registrering kan även göras via hemsidan.
För mer information se
https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring
Hjälpte den här informationen dig?
Hur gör jag en felanmälan på mitt hus som är äldre än 5 år?
Om ditt hus är äldre än 5 år räknat från slutbesiktning så hanteras ditt ärende av Gar-Bo.
Hjälpte den här informationen dig?
Övriga frågor
Jag har köpt ett Hjältevadshus i andrahand och har frågor om huset och dess tillval?
Vi hjälper gärna till med alla frågor vi har möjlighet att svara på. Vi förhåller oss till GDPR och eftersom många av underlagen tillhörande husen innehåller kundunika handlingar så kan vi tyvärr inte lämna ut dessa.
Är huset äldre än 10 år har vi inga dokument sparade.
Skicka din fråga via kundserviceformuläret>